Mikä on totta?

Mediataidetta hyödyntävä opetuspaketti medialukutaidosta – faktasta ja fiktiosta

Opetuspaketin teokset ja teemat on erityisesti suunnattu varhaiskasvatuksen käyttöön, mutta se soveltuu mainiosti myös perusopetukseen ja on sovellettavissa erilaisiin oppimisympäristöihin.

Lapset ja nuoret kasvavat audiovisuaalisten viestien maailmassa. He kohtaavat jo varhain paljon mainontaa. On tärkeää antaa lapsille jo varhaisessa iässä työkaluja audiovisuaalisten viestien purkamiseen. Onko television kuvavirta aina totta? Miksi miesten, naisten, tyttöjen ja poikien roolit esitetään usein tietynlaisina? Millaista viestintää on mainonta? Mediataide kyseenalaistaa usein tavanomaista mediakuvastoa ja toimii sen vuoksi erinomaisesti paitsi medialukutaidon myös audiovisuaalisen kerronnan perusopetuksessa.

Mikä on totta? -oppimateriaali sisältää teosten ja tehtävien lisäksi kaksi medialukutaitoa käsittelevää artikkelia. Anu Mustosen artikkeli käsittelee, miten media vaikuttaa lapsen todellisuuskuvaan ja artikkeli on kirjoitettu mediapsykologian ja lapsen kehittymisen näkökulmasta. Annamari Vänskän artikkelissa tulokulma on taas laajemmin visuaalisen kulttuurin ja muodin tutkimuksessa.

Opetuspakettiin kuuluvat tehtävät pohjautuvat Suomessa työskentelevien eturivin mediataiteilijoiden teoksiin. Teokset ovat vapaasti katsottavissa mediataidekasvattaa.fi -palvelussa. Tutustu myös palvelun käyttöehtoihin.

TEOS: Helinä Hukkataival – Bratz & rullaluistimet

TEOS: Eeva-Mari Haikala – Hattara

TEOS: Maria Duncker – Raks Raks

Helinä Hukkataival: Bratz ja rullaluistimet (2010)

Tekijätiedot:
Taiteilijat: Maria Duncker, Eeva-Mari Haikala, Helinä Hukkataival
Artikkelit: Anu Mustonen, Annamari Vänskä
Tehtävät: Outi Sunila
Tuotanto: Hanna Maria Anttila
Rahoitus: Opetus- ja kulttuuriministeriö