Ett läromedel om delaktighet, som använder mediekonst som hjälpmedel
Årskurserna 7–9, andra stadiet
Detta läromedel behandlar temana delaktighet, deltagande och samhällelig påverkan. Delaktighet är ett mångformigt ämne, som innefattar känslan av att vara en del av helheten. Delaktighet innebär också påverkan på både gemenskapers gemensamma frågor och ens eget liv. Delaktighet är såväl väldigt personligt som samhälleligt, och innebär förmågan att kunna bestämma om sina egna göranden. Delaktigheten syns också i hur gemenskaper och samhällen fungerar och hur de kan påverkas. Delaktighet innebär meningsfull växelverkan och fokus på det gemensamma goda.
Hurdana företeelser kan delaktighet förknippas med? Hur kan man påverka den? Vad anses som normalt?
Det är viktigt att lära sig ifrågasätta samt kritiskt granska normer och den omgivande världen. Samtidigt är det viktigt att också lägga märke till de saker som är bra, och fundera vad man kan inrikta sig på i livet. Vad är viktigt för just dig och hurdana val har du möjlighet att göra? Hur kan du inverka på saker som du anser viktiga? Ibland kan också ens eget tankesätt, en gest eller gärning skapa delaktighet. Å andra sidan har även stora samhälleliga förändringar fått sin början på gräsrotsnivå. Läromedlet uppmuntrar till både kritiskhet och optimism, och dess mediekonstverk till eftertanke och konstnärligt uttryck.
Läromedlet är riktat till grundskolans klasser 7–9 samt studerande på andra stadiet. Det kan också anpassas till andra användare, både unga och vuxna. Största delen av materialet lämpar sig också för barn.
I samband med verken finns diskussionsuppgifter samt kortare och längre uppgifter som förverkligas med varierande tekniker. Hela gruppen kan göra samma uppgift, eller också kan elever få olika uppgifter som man sedan tillsammans går igenom.
Uppgifterna passar utmärkt att användas i samband med bildkonst, modersmål och litteratur eller livsåskådningskunskap, men också till exempel samhällslära, musik, gymnastik eller studiehandledning. Uppgifterna kan anpassas till både grupper och självständigt arbete.
Läromedlet stöder den centrala mångsidiga kompetens som nämns i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014).
Mediekonstverkens framställning kan till stilen eller rytmen skilja sig från den vi är vana vid i mainstreamfilmer eller tv-serier. Å andra sidan kan verken också innehålla bekanta element. Alla kan titta på konst, och ju mera man tittar, desto mera lär man sig. Det finns inte bara ett rätt sätt att tolka verken; man kan ha olika synpunkter till och med om vad som händer eller vilket budskapet är. Mediekonst kan väcka känslor och tankar eller skapa helt nya tankesätt. Ibland kan det ta en lång tid före man förstår ett verk, och allt behöver man inte ens förstå. Man kan närma sig ett verk på många sätt, exempelvis som om man skulle lyssna på musik eller titta på ett landskap. Pröva först titta på ett verk utan att du i förväg läser om det. Du kan fundera på vad du tycker om i verket, fast ibland kan också ett verk som man inte gillar erbjuda något nytt och intressant. I stället för att bedöma verken, eller utöver det, kan det vara intressant att fråga sig varför ett visst verk väcker en viss känsla eller tanke. Ofta når verken nya nivåer när man diskuterar dem med andra.
Uppgifterna har planerats i samarbete med Utvecklingscentralen Lärorik.
Njut av mediekonsten och uppgifterna!
Verken
VERK: Milja Viita – Djurbron U-3033
VERK: Sasha Huber – Karakia
VERK: Risto-Pekka Blom – Temapark
VERK: Maija Blåfield – Om jag vore begraven i gathörnet
VERK: Azar Saiyar – Historien sipprar fram under naglarna
VERK: Sepideh Rahaa – Entagled – ME & HAIR
VERK: Johanna Lecklin – Morgondagen
VERK: Anssi Kasitonni – Glidarna
VERK: Risto-Pekka Blom – Stopparen
VERK: Marja Helander – Fåglarna i jorden
Vems delaktighet? är gjort av
Konstnärer: Milja Viita, Sasha Huber, Risto-Pekka Blom, Maija Blåfield, Azar Saiyar, Sepideh Rahaa, Johanna Lecklin, Anssi Kasitonni, Marja Helander
Redigering: & Uppgifter: Helka Heinonen
Tack till: Tiina Karhuvirta, Azar Saiyar
Översättning: Mirva Öhman
Produktion: Hanna Maria Anttila
Finansiering: Undervisnings- och kulturministeriet