Azar Sayair: Historia valuu kynsien alta teoskuva

Azar Saiyar: Historien sipprar fram under naglarna – Vems skola?, hälsningar till framtidens skola

Vems delaktighet?

Vårt skolsystem anses på många sätt vara jämlikt eller sträva till jämlikhet. Tycker du att den skola du går i eller någon gång gått i är jämlik? Fundera först i mindre grupper och diskutera sedan tillsammans. 

Behandlas eleverna jämlikt? Får alla sin röst hörd? Hur fördelas klassens utrymme eller ljudutrymme? Finns det plats för olika sätt att vara med? Att delta betyder inte nödvändigtvis delaktighet, utan olika människor deltar på olika sätt. Delaktighet innebär att det finns meningsfull verksamhet för alla och att man lyssnar på andras åsikter och följer gemensamma regler.

Hur tas etnisk mångfald i beaktande? Vilken eller vilka kulturer någon identifierar sig med har inte att göra med hur man ser ut eller vad för språk man talar, utan betydande är hur personen själv upplever och berättar om sin identitet.

Beaktar man i tilltal och utrymmen könets mångfald? Alla hör till exempel inte till flickor eller pojkar. Samtidigt är det ens eget val hur mycket man vill dela med sig om sin egen identitet.

Får alla uttrycka sina tankar och åsikter? Hurdana val uppmuntrar man till i studiehandledningen?

Hurdana hälsningar skulle ni vilja skicka till framtidens skola? Vad borde tas i beaktande? Ni kan svara genom att skriva eller med ett konstverk. Ni kan antingen granska ämnet som helhet eller välja ett mera begränsat område som ni fokuserar på.

Ni kan skicka era idéer vidare till exempelvis skolans styrelse eller undervisningsministern.

Läs mer om Vems delaktighet? –läromedlet

Läs mer om konstnären ock verket