Azar Sayair: Historia valuu kynsien alta teoskuva

Azar Saiyar: Historien sipprar fram under naglarna – Diskussionsuppgift

Vems delaktighet?

Hurdana känslor väckte verket? Till hurdana ställen och stämningar förde verket tittaren? Vilka teman behandlar det? Hurdant skulle dess budskap eller meddelande kunna vara? Hurdana teman behandlades? 

Berättaren säger ”We say ignorance is bliss and you want to ask them – to whom”, som fritt översatt betyder ”Okunnighet är salighet – och man vill fråga – för vem?”. Vad kunde det betyda? Vad tycker du själv? Varför kan det vara viktigt att veta vad som hänt förr i tiden?

Verkets berättare beskriver hur straffen i skolorna förr i tiden, som att bära åsnehatt (aasinhattu) i knuten av klassen eller en vant som hindrade en från att skriva med vänster hand, nu kan kännas rätt oskyldiga eller till och med gulliga. Kommer du att tänka på någon händelse som i dag känns lustig, fast den inte ursprungligen var det? Och något som väcker motstridiga känslor hos dig?

Läs mer om Vems delaktighet? –läromedlet

Läs mer om konstnären ock verket